Tahun Hijrah

Tuesday, September 16, 2014

Perlukah kesudahan cerita ''happy ending''

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca sekalian..



Tajuk entri ni seperti yang tercatat di atas selalu berlegar kat kepala aku bila aku tengok drama atau movie yang penamatnya hero atau heroin perlu mati...huhu :( 




Bukan apa mungkin aku terlalu fokus dalam menonton drama ni.. Dalam waktu terluang ni bila ada kat rumah memang aku akan selalu tengok drama korea/ taiwan/ jepun online kat drama jepun, korea dan taiwan.. Selalunya aku akan tengok citer sejarah.. Sebab aku rasa aku lebih tengok citer berdasarkan ''historical'' dan fantasy sampaikan sepatutnya 50 episod sanggup aku tengok 3 hari ja tanpa aku skip ( Ni yang betul2 aku minat)...hmm, tak tahu sebab apa mungkin masa aku tengok ni, banyak jugak info yang aku dapat pasal sejarah pada sesuatu bangsa ni. Tapi ada je aku tengok citer genre  cinta tapi tak  sekerap yang aku tengok.. Contoh citer sejarah  yang aku ''terkesan'' dok tengok sepanjang drama ni..

1) Empress ki
2) Gu family book
3) Female prime Minister
4) The huntress
5) The return of Iijimae
8) Cruel place(  war of flowers)
9) The palace
10) Empresses in the palace
11) Time slip Dr Jin
12) Prince of Lan Ling Wang

* Akan diupdate dari masa ke semasa

 Drama yang terkesan kat aku seperti empress ki, Gu family book dan Female prime minister..  Sebab drama ni bukan happy ending..

So, bila aku tengok citer macam ni aku tau dah kesimpulannya:

# Berpijak lah pada dunia realiti.. 
Maksudnya dalam dunia penceritaan yang tertulis dalam novel tak seindah seperti dunia realiti. Semua nak mengharapkan ''happy ending'' dalam setiap drama tapi kita tak tahu di sebalik yang berlaku ada takdir terindah yang lebih baik bagi hero dan heroin tu contoh seperti baru-baru ni aku tengok cerita female prime minister ni endingnya Luo Zheng tak jadi ''empress''  tapi dapat berkahwin dengan prince Gao Zhan dan mencipta lagenda menjadi Perdana menteri perempuan yang pertama . Aku terlalu minat sampai aku cari kat google pasal sejarah ni...Bila kat google  sejarah tu macam lain sikit dari drama ..biasalah drama banyak fokus pasal percintaan..hehe

boleh rujuk di sini 

sejarah perdana menteri perempuan pertama

# Tak semesti apa yang kita nak, akan kita dapat... 
Bila tengok drama yang menarik perhatian ni selalunya kita mengharapkan hero dan heroin dapat bersama dan hidup bahagia macam cerita fairytail seperti Cinderella, Rapunzel, Snow White dan baru-baru ni cerita Frozen... Kita rasa bila hero dan heroin akhirnya berkahwin selepas menempuh dugaan bersama dah happy ending tapi kita tak tahu selepas mereka berkahwin lagi banyak dugaan yang datang seperti putera raja yang kononnya memang jatuh cinta dengan Cinderella tu akan hidup bahagia selama-lamanya tapi bila putera raja tu berjumpa dengan gadis yang lebih cantik, dia akan tinggalkan Cinderella.. 

# Setiap detik adalah berharga...
Semua orang mengharapkan kebahagian dan mengharapkan ''true love'' akan bersama-sama dalam hidupnya. Barulah rasa kegembiraan yang sukar digambarkanlah rasa macam dah lengkap hidup kita.. Kisah kita di atas dunia nyata bukan macam cerita drama atau movie yang bila kita tengok citer tu macam best tapi masa dok tengok cerita episod demi episod mesti kita pon nak buka final 
episod nak tahu kesudahannya ( ini kalau tengok cerita online atau yang kita download drama) happy ending atau sad ending? Betul tak? kalau happy ending, akan diteruskan..Sad ending akan berfikir 2x nak tengok ke tak cerita tu...

Tapi bagi aku, setiap apa yang kita lalui dengan orang tersayang atau orang yang rapat dengan kita, kita patut memberikan yang terbaik pada pasangan atau orang yang rapat dengan kita selagi tak menyalahi agama masing-masing. Bagi yang beragama islam, patut letak ALLAH adalah yang teratas yang patut kita cintai, seterusnya nabi muhammad, ibu bapa dan pasangan barulah bermakna dalam hidup kita.. Macam pepatah ada tertulis aku pon lupa , ingat-ingat lupa ni, bila buat sesuatu  kerja, jangan mengharapkan esok untuk buat, . So , bagi aku setiap apa yang kita lalui setiap waktu, setiap hari bagi bermakna sebab kita tak tau esok tu kita masih ada ke tak.. Kita tak boleh jangka masa depan kita..So, dalam Islam memang diharuskan sentiasa memohon maaf kepada pasangan sebelum tidur ataupon sebelum tidur kita kena maafkan semua orang barulah kita tidur dalam keadaan tenang..

Itu sahaja coretan kali ni, ..:)











No comments: