Tahun Hijrah

Monday, September 22, 2014

Puding Trifle Sumi

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni , saya nak kongsikan cara nak buat puding Trifle yang mudah.. Sebab nampak ada orang cakap sedap lah puding ni.. Tapi mahal kalau beli....

So, Tiba-tiba terasa nak buat puding ni...

Terjumpa satu blog ni..Memang detail cara dia ajar buat macam mana puding ni..

Klik di sini: PUDING TRIFLE YANG MUDAH


Bahan-bahan:

Swiss roll cake, tepung kastard, jelly kristal (brand nona) lebih baik guna perisa mangga atau strawbe
rry, sumi sepeket, susu cair, air gula buah-buahan dan buah-buahan segar sebagai penambah hiasan.


Langkah 1

Potong kek mengikut ketebalan yang kita nak dan mampatkan dalam bekas....Selepas tu siramkan dengan sedikit  air yang diambil dari nata de coco.. (sebelum tu asingkan air dan buah tu) 

*Langkah 2

 Sapu jem strawberry kat kek tu.. Sapu nipis je bagi nak rasa masam-masam.. Pendapat saya kalau nak guna jem strawberry ni lebih baik beli jelly kristal perisa strawberry jugak baru ada chemistery. Tapi saya tak sapu pon sebab kebetulan saya beli perasa mangga.

Langkah 3
amik satu bekas masukkan 3 sudu camca besar tepung kastard dan 1 tin susu air + 1 tin air..kacau rata  sampai kekuningan. Selepas tu masak atas dapur dengan api perlahan.

Langkah 4

Dah selesai langkah 3 tu,  amik dan ratakan dekat bekas yang letak kek tu..biar sekejap sehinga tepung kastard tu kering.

Langkah 5

Apabila dah kering lapisan kastard tu, baru masukkan buah-buahan atau buah koktail tanpa air buah  atau sumi ( saya masukkan sumi) sehingga mampat bekas tu..Alah macam buat kek batik tu..

Langkah 6

Amik sekotak jelly kristal Nona ikut langkah-langkah kat belakang kotak tu dengan api perlahan. Bila dah masak ala-ala sumi tu siram kat puding tadi biar sampai beku.

Langkah 7

Letak dalam peti air sehingga 3 jam lepas tu dah boleh makan..

 Inilah puding trifle percubaan pertama..hehe :)


No comments: