Tahun Hijrah

Saturday, October 18, 2014

Prince Lan Ling Wang vs Female Prime Minister

Assalamualaikum dan selamat pagi semua..

Sebelum tu saya nak kenalkan 2 drama yang adaptasi daripada sejarah pada zaman Dinasti Gao..

Mula-mula saya syorkan tengok dulu citer  tu  Female Prime Minister pastu baru tengok citer Prince Lan Ling Wang sebab bila saya tengok citer ini saling berkaitan iaitu kebetulannya pada dinasti Gao.



Suka duka Lu Zhen dalam istana



Female Prime Minister pada awal episodnya  nampak kesian bila  tengok Lu Zhen yang bersikap positif walaupun dibuli oleh ibu tirinya. Citer tu mengisahkan mengalami kisah suka duka seorang gadis ni dalam kehidupannya. Ada lah kisah cinta Lu Zhen dengan Putera mahkota (crown prince) iaitu Gao Zhan. Ghao Zhan kononnya dalam citer ni memanh suka sangat dengan Luo Zhan ni sampai dia tak mau kahwin dengan sesiapa kecuali Luo Zhan ni.. Tapi disebabkan negara yang tidak stabil, Luo Zhan tak dapat jadi ''Empress'' tapi dapat jadi Prime Minister yang pertama dalam sejarah... Bak kata Luo Zhan dalam citer ni ''empress'' hanyalah title saja....

Pendapat saya:
Pada awalnya memang teruja lah tengok citer ni.. Episod sampai 59 tapi dalam masa 4 hari dah boleh habis tengok citer ni tanpa skip citer ni..Jalan citer memang menarik.. Macam-macamlah konflik lah seperti dalam percintaan , persahabatan, pekerjaan dan sebagainya dalam menambah perisa dalam drama ni.. pastu bila dok tengok cter tu nak tengok Lu Zhen ni kahwin tak dengan  Gao Zhan ni? Sambil dok tengok cter ni, boleh pulak dok search pasal citer Lu  Zhen ni sampai betul ke tak..Hmm, bila baca sejarah tu memang nampak berbeza apa yang dipaparkan dalam drama. Lagipon zaman tu ada ka yang setia dengan seorang perempuan? Sebab bukannya dinasti China ramai gundik ka??? Lagipon pada zaman tu, raja takkan jadikan permaisuri kalau tak dak urusan diplomatik antara negara lain ka? Memang bila baca sejarah dan diadaptasi drama memang berbeza.. Dalam drama bolehlah orang kata bernasib baik tapi dalam sejarah ....???? hmm, mengikut apa yang saya baca dalam google ni, Lu Zhen ni rupanya sebelum masuk istana dia nak kahwin dan mempunyai seorang anak.. Dan memang tak dak kaitan pasal percintaan dengan Gao Zhan ni cuma Lu Zhen ni orang kanan kepada isteri Gao Zhan ni..Pasal sejarah Guo Zhan ni memang lah lain sebab dia kahwin dengan anak perempuan Rouran Khan sebab tujuan diplomatik...so, nasihat bagi diri sendiri jangan dok feeling sangat bila tengok citer yang pasangan terpaksa berkorban antara satu sama lain.. dalam drama hanya untuk menyedapkan jalan citer.. Suma nak tengok happy ending kan???



     Nampak tak  pelakon yang memegang watak PRINCE Gao Zhan ni hensem..heheehe



Boleh rujuk kat sini sapa-sapa yang minat sejarah addicted macam saya...




http://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Wucheng_of_Northern_Qi

Drama Prince Lan Ling Wang


Drama Prince Lan Ling Wang





p/s : nanti ada masa, saya akan review cter Prince Lan Ling .. :) :) :)

No comments: