Tahun Hijrah

Thursday, March 19, 2015

Bagaimana dan bila kena samak atau sertu?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Saya cuma nak kongsikan bagaimana nak kena samak atau sertu.  Kebetulan saya di Sekolah Jenis Kebangsaan di Sabah memang nak kena menjaga bab ni terutama yang beragama Islam sebab pergaulan murid islam dan bukan islam sangat rapat di situ..

Masalah terjadi apabila sorang budak islam terpegang kertas yang membalut nasi yang bercampur dengan ''pork'' atau khinzir yang dibawa oleh murid bukan islam..Tiba-tiba budak ini berasa was-was dan bertanya soalan apa hukumnya dia apabila terpegang kertas tu..So, saya cakap esok saya akan bagi jawapan sebab nak kena tanya yang arif bab ni...



Ini adalah jawapan kepada persoalan tersebut..

Ini adalah perbualan saya dengan seorang ustaz ni:

Ustaz: Terpegang @ sengaja pegang sesuatu yang hukum najis mughalazah wajib menyamaknya sama ada bercampur atau basah.

Cara-cara nak samak atau sertu

Basuh dengan air 1x air tanah dan 6 x air mutlak. Tanah yang dipijak tu pon boleh atau mana-mana tanah yang kita nampak.

Kuantiti tanah macam mana?
Ambil segenggam tanah kat mana-mana yang tidak ada  najis ke atasnya. Masuk dalam bekas atau baldi kemudian isi air. Basuh  tangan dengan air tanah tu kemudian cuci dengan 6 x air mutlak. Contoh air mutlak  spt tujuh jenis air : telaga, salji, hujan, sungai, embun, laut.. Air paip pon boleh digunakan untuk basuh najis tu..

Hukum
Wajib menyamaknya  atau sertu untuk kelangsungan ibadah yang akan dilakukan spt solat, puasa dan sebagainya.


No comments: