Tahun Hijrah

Sunday, March 01, 2015

Cara untuk simpan duit dan bayar hutang

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Ini aku  ambil info dari satu blog. Ada yang diedit ikut kesesuaian kewangan anda.




14 tips nak simpan duit

1) hapuskan hutang anda terlebih dahululagi cepat bayar hutang, hati akan menjadi cepat tenang. tak payah fikir pasal hutang dah..hutang aku sekarang ni ptptn

2) tetapkan matlamat tabungancontoh nak beli kereta. berapa banyak bayaran muka yang dibuat? berapa bayar bulan??

3) buat satu jangka masa untuk menyimpansebagai contoh: saya nak beli rumah dalam masa 3 tahun akan datang bermula hari ini.apabila sudah tetap tarikh maka boleh fokus matlamat tersebut. Cuba kira-kira berapa banyak anda boleh simpan setiap bulan. Dari situ anda boleh tengok berapa banyak anda boleh simpan dalam jangka masa yang lebih panjang.

4) Fikirkan Berapa Banyak Yang Anda Perlukan Untuk Menyimpan.Ambil kira setiap perkara yang perlu menggunakan duit dan berapa banyak yang anda perlukan untuk memulakan simpanan harian anda bermula hari ini.

5. Simpan Rekod Perbelanjaan Anda.tulis perbelanjaan setiap bulan dan letak kategori  untuk setiap pembeliaan seperti insuran kereta, bayaran kereta, bil telefon, bil elektrik, hiburan, dan lain-lain.simpan nota kecil dan buat rekod dalam excel.

6) kurangkan perbelanjaan anda

7) Nilai semula matlamat simpanan anda. Cuba buat ni: tolak perbelanjaan anda daripada pendapatan yang anda bawa pulang. Tolak juga cukai.berapa banyak bezanya?

8) Buat bajet sendiri

9. Berhenti Menggunakan Kad Kredit.

10. Letak Duit Dalam Balang

11. Lihat Jika Anda Boleh Mencari Akaun Bank Dengan Kadar Dividen Yang Lebih Tinggi. contoh seperti TABUNG HAJI dan Bank rakyat.

12. Bayar Diri Sendiri Dahulu. Apabila mendapat gaji mendepositkan 10% setiap cek dalam akaun simpanan.

13. Jangan Mudah Kecewa atau Berputus Asa.

14. Tip Terakhir
Bila anda dapat duit raya, jangan lupa simpan duit raya tu! Terutama sekali bila anda masih kecil. Tapi sekarang saya sudah dewasa, kadang-kadang dapat jugak duit raya ni sebab masih bujang.

Sumber: .http://kokotiam.com/bagaimana-untuk-menyimpan-wang...


Post a Comment