Tahun Hijrah

Wednesday, September 03, 2014

Kek Batik coklat

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hari ini, saya nak kongsikan macam mana nak buat kek batik coklat.. Saja tambah nama ''coklat'' sebab warnanya seakan-akan coklat. Tak macam yang kita tengok kek batik yang selalu jual tu..Sebenarnya resepi yang tersenarai dalam blog ini adalah percubaan pertama kali yang dibuat oleh saya. Sebelum ni, memang tak minat masak tapi tak taulah sejak akhir-akhir  ni semangat memasak, so banyaklah resepi-resepi yang dibuat oleh saya semasa cuti ni..Saya berpegang pada kata-kata ''PRACTICE  MAKES PERFECT''

Bahan-bahan untuk buat kek batik ( Resepi ni ambik kat Kak Mazni)



  1. 1 paket milo-200 gm ( saiz paling kecil)
  2. 1 bungkus biskut marie (coklat cerah) ( dipatahkan kepada 4 bahagian)
  3. 1 ketul butter-250gm
  4. 1/2 tin susu pekat manis-tin kecil
  5. 1 sudu besar esen vanila
* saya terbeli biskut marie yang warna coklat pekat so kek saya memang macam warna coklat, xde batik-batik yang selalu dibuat oleh orang..hehe :)

Cara-caranya:
# Cairkan butter cair, masukkan milo dan susu. Kacau non stop jangan bagi berketul-ketul.
# Apabila sebati, masukkan esen vanila. Kacau lagi.
#Apabila adunan menjadi pekat dan mendidih, masukkan biskut marie yang telah dipatah-patahkan.
# Gaulkan sehingga biskut marie tadi diseliputi dengan adunan coklat.
# Angkat, dan terus masukkan dalam loyang. Mampat-mampatkan adunan supaya tiada ruang antara biskut tadi.
#Apabila dah siap, masukkan dalam fridge (bahagian ais) lebih kurang 4 jam. 
#Sedia dimakan :)

Inilah hasil kek batik ''coklat'' saya



Sepatutnya kek batik yang asal macam ni..



No comments: